Friday, May 11, 2012

Tipu vs. Hipokrit

Assalamualaikum..
Today is penat giler bak kata remaja zaman skarang. (abeh kau remaja zaman dulu ke?)^^'
Kami ade shooting gambar tuk group assignment. Ahh bajet jerr :P wowooooott!
Bunyi macam pro je kan (padehal proPA je lebih)
Gambar? mana?
Sabar.Akan diupload later on okeh bebeh?
Buat sementara waktu ne je yg boley saya bagi tgok :)


Hari ne nak cerita sedikit tentang tajuk BEL 492 yang saya present pada Isnin lepas.

'THE REASONS WHY PEOPLE LIE'

Sebab musababnya ialah :

1. Untuk mengelak daripada dihukum atau bahase mudahnya dipukul
2. Untuk mengelakkan konflik
3. Untuk menjaga perasaan org lain.

Sebenarnya banyak lagi sebab2 lain kenapa kita menipu. Adakah anda setuju, bahawa kita semua adalah penipu? Walau bukan dengan ibubapa, tapi kita pernah menipu kawan2 atau saudara sebaya atau seangkatan dgnnya. Secara amnya, menipu dikaitkan dengan hipokrit. Menurut Bella De Paulo, salah seorang pengkaji di California University di Santa Barbara, menunjukkan bahawa kita akan menipu beberapa kali dalam sehari atau 1 per 4 daripada perbualan yang lebih dari 10minit. Maksudnya, lebih lama kita bercakap, lebih banyak kita menipu? Benar sungguh kata org, "banyak cakap, banyak silapnya". SETUJU?

Hipokrit pula...
erm maaf3..
Saya belum buat kajian secara terperinci lagi mengenainya ^^' (cetek betul ilmu kau Asylla! tu pon masih malas membaca)
LOL!

A hypocrite is a person who - but who isn't?
Don Marquis


Baru2 ini lecturer saya Madam Jooria Bt Hood (jika anda kenal,sila LIKE) berkata,
"Adakah kamu setuju,dengan kajian yang dibuat oleh salah seorang pengkaji di luar negara, (sudah lupa nama, memory gig tak tambah lg) mengatakan bahawa semua org adalah hipokrit? "

Adakah anda setuju? (saya salah seorgnye)Angkat tgn ke udara sambil nyanyi lagu 2PM,put your hands up!Oke habes!

Kemudian Madam sambung lagi, "So, adakah ibubapa anda juga adalah hipokrit?"
(Hah! mula la aku nak tukar pendapat ne.)

"Ia terlalu kejam utk mengatakan ibubapa kita sendiri hipokrit"
(Oke,tibe2 rase sebak teramat sgt rase nak gapai tgn ibu je minta maaf)Ting! Hah! macam mentol yg keluar atas kepala sekejap menyala sekejap tidak. ^^'

Madam selalu kata "jangan sentiasa meng'angguk' apabila kamu diberitahu sesuatu.Kamu boley ada pendapat sendiri yang mungkin kamu tak setuju dgnnya" bak kata yg mudah, jangan lurus bendul sgt! :)

Jadi, bagi pendapat saya, ( betul2kan tali leher bagi ruang halkum nak bergerak bila bercakap)kajian di atas adalah benar. Bukan kita menjadi kejam dgn mngatakan ibubapa sendiri hipokrit,(oke dah boley kesat airmata tahan sebak bila tadi rasa bersalah sgt dgn ade nya pendapat tak seberapa ne.cuma sedapkan hati je) mungkin bukan dengan kita, tetapi dgn org lain, seperti rakan sejawat or sebaya mereka. Seperti juga kita, mungkin kita tidak pernah menipu atau menjadi hipokrit dgn ibubapa, tetapi mungkin pada rakan2. Kenapa sengetkan semua perkataan mungkin? Sebab saya taknak kamu anggap saya menuduh. Saya kan pandai menjaga hati org.Oke tangan di dada, mata ke atas ^^'

Kesimpulannya, menipu dan hipokrit ada persamaannya. Seperti juga menipu, hipokrit juga ada sebab tersendiri seperti mahu menjaga perasaan org(seperti yg kau buat skrg ne Asylla ^^'), mengelakkan konflik dan lain2 lagi (hamboihh malas benau kau nak berpikir ye?maaf lg skali ^^')

Saya berpegang kepada kata2 ini,

“There were lies we told to save ourselves, and then there were lies we told to rescue others. What counted more, the mistruth, or the greater good?” by Jodi Picoult.

“We should regret our mistakes and learn from them, but never carry them forward into the future with us.” by Montgomery.


Fikir2kan lah dan selamat beramal.Jangan menipu ye, nanti jadi macam ne :

Oke,Gudnite semuenggg! LOVE YOU ALL! (wah ckp omputih plak kau!)sambil tepuk2 bantal dan boley lah merebah diri melayang ke angkasa.Malam ne nak mimpi jumpe putera raja. Raja mana?Raja kapur?? Itu P.ramlee je lah!
Semoga hari esok lebih baik dari hari ini.(rasa malasnye nak pergi Modul 5 ijazah esok). Apa2 pun, "BarakaAllahufeekum" - Semoga Allah memberkati kita semua.InsyaAllah.
Wassalam..

haippp! jgn lupa tuk komen ye ;) trimas!

No comments:

Post a Comment